Om å eie eller å kvitte seg med ting

Hvis du bodde på 160 kvm sammen med mann og tre barn og skulle flytte til en bolig på 90 kvm med denne mannen, som ikke er far til barna dine, hvordan ville du ordne deg med å få plass til dine eiendeler? Eiendelene som bestod av dine vanlige klær (heller litt mindre enn det normale i utvalg), sportsutstyr (kanskje litt mer enn det normale), stoffer og annet formingsmateriell (mer enn normalt? Ja!), barnas gamle ting og tang (utvalg av leker og klær til minne + barnebøker! og utvalgte spill… kan komme godt med til eventuelle barnebarn), egne bøker, alt mulig av serviser, arvegods, møbler…

En ting er sikkert: når man flytter ser man hvor mye man har! Og hvor mye man eventuelt ikke burde ha…

Jeg tok 1/3 del av dette og kastet.. med hård hånd… som for eksempel over tiåroppsparte (fiiiine) stoffbiter samlet i to enorme stoffposer…

Jeg tok 1/3 del og ga bort til musikkorpsloppis og Fretex.

Endelig tok jeg den siste 3 delen med meg videre i livet, sammen med min mann. jeg syntes jeg hadde vært flink med sortering, og så fram til et ”lettere” liv, uten alle tingene som kunne binde meg. (Ha! der tok jeg feil…) Det siste barnet skulle flytte ut av heimen, ”ferdig oppdratt” og klar for egne eventyr, og samlerier.

Imidlertid var det slik at min mann og jeg hadde en mellomflytting mens vi bygget ferdig drømmehuset og da dette (drømmehuset) var ferdig oppdaget jeg til min forbauselse at jeg fortsatt hadde for mye ting og tang! Så jeg tok nok en gang 1/3 og kastet, 1/3 og gav bort og sparte den siste 3 delen til meg selv.

Nå hadde det seg slik at mitt andre ekteskap, med den mannen som ikke var far til mine barn, ble oppløst og jeg stod atter en gang overfor en ny flytting (etter tre år i drømmehuset). Denne gangen skulle jeg flytte fra 90 kvm til 41 kvm…

Hva gjorde jeg nå? Jeg tok ¼ del og kastet (utrolig at det fortsatt kan være så mye som man ikke trenger, men allikevel har!), ¼ og gav bort til loppis og Fretex, og sparte den siste halvdelen.

Slik har jeg levd i tre år. Nå har jeg fått ny kjæreste som skal bli min samboer, her i denne 41 kvm ”store” leiligheten… Rettferdigheten lenge leve; han skal få like mye plass her som jeg bruker (hvert fall nesten!) og hva må jeg da? Kaste ¼ del, gi bort ¼ del og spare halvparten av det jeg nå har.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette regnestykket kommer ut fra starten for litt under ti år siden til nå, men dette er hvert fall sikkert: jeg har fortsatt mange ting og tang! og det er meg ganske så ubegripelig. Men på grunn av alle disse flyttegjennomganger er jeg ganske sikker på dette også: (og som kanskje mange midt i livet ikke kan si det samme om) jeg har fullstendig oversikt over det jeg eier og har; fra den minste knapp i syboksen, via den håndbroderte duken fra grandtante i Danmark til pyntegjenstandene fra loppis i stueskapet. Dessuten har jeg beholdt kanoen min, gyngehesten til eldstemann fra hans farfar, alle barnas småleker og barnebøker. Det er for verdifullt til at jeg vil kvitte meg med det 🙂

Jeg ser fram til et liv med min utvalgte på våre til sammen 41 kvm boareal, og tror vi skal få leve lykkelig sammen her i mange, mange år. Hvem vet? Kanskje flytter vi etter hvert til en liten sjøbod på 6 kvm???

sjøbod

2 kommentarer

Filed under ALVEN

2 responses to “Om å eie eller å kvitte seg med ting

  1. marit blomdal

    Jeg beundrer deg grenseløst, Kari Anna! As always….
    Dessuten har jeg akkurat oppdaget denne sida di, og blir enda mer imponert!
    Klem fra Marit

  2. Kari Anna Sandvik

    Ååå tusen tusen takk kjære Marit!
    Jeg blir så utrolig glad og ydmyk når du sier og skriver det ,fordi jeg vet at du mener det, og for meg er det helt fantastisk at du mener det!
    Hm.. og veeeldig godt *tårker bort en gledeståre*
    Norsklærer’n min på gymnaset sa bestandig at jeg skrev «bra, men noe kort», og jeg fikk aldri mer enn en firer, maks fire pluss…
    Ja jeg skriver kort, men det er meg («,) og da er jeg glad for at ikke alle andre sier som norsklærer’n min 🙂

Legg igjen en kommentar

