Meningen med livet III

Er det å være lykkelig meningen med livet?

Er det når jeg har klart den eksamenen jeg har strevet mot, og som har gitt meg det resultatet jeg har hatt forhåpninger til, som gjør meg lykkelig og gir meningen med livet?

Er det å få være i den spesielle vennegjengen, bli kjæreste med den mannen som har de egenskapene jeg setter høyest, få det etterlengtede barnet, bli ferdig med drømmehuset, slå ut 1300 søkere i jobbstillingen jeg tenker er drømmejobben; er det noen av disse sakene som er Den Store Meningen med livet? Gjør det meg lykkelig? Egentlig?

Jeg kan bare snakke for meg selv.

 

Jeg tenker at de må være lykkelige som ikke har ambisjoner.

Er jeg naiv? Finnes det noen som ikke har ambisjoner, på egne eller andres vegne? Ambisjoner i forhold til venner, skole, utseende, utdannelse, bosted, bil, idrett, bla bla bla …

Jeg vet ikke om de menneskene finnes, men av og til virker det som om jeg møter noen slike. De virker (er?) så avslappet til livet, til omgivelsene, til andre, til seg selv. Det må være godt, tenker jeg da. De lever bare. Jeg mener ikke at de lever meningsløst, men kanskje ”enkelt”? Hva nå det betyr…

 

Hva vet jeg om andre?

Man vet ikke mer om andre enn det de forteller selv og det man eventuelt klarer å lese av deres kroppsspråk. Et indiansk ordtak sier: ”Først når du har gått fjorten dager i din nabos mokasiner kan du uttale deg om hvordan han har det.” Det vil være ganske mye man kan få med seg gjennom fjorten dager, med alle de timene og minuttene som fylles av den tiden. Det være seg oppgaver, bekymringer, utfordringer, slit, glede og sorg.

Men tilbake til meg selv.

 

Hva opplever jeg som meningen med livet?

Er det å oppnå lykke? Lykkefølelse? Tilfredshet? Nå mine mål? Hva nå de måtte være…

Er meningen med livet å ha det godt? Og hva er i tilfelle ”godt”?

Hver tid av livet har kanskje sin mening. Denne tiden, akkurat her jeg er nå, har sin mening for meg; sine utfordringer, gleder, sorger, slit, sine kontraster. Hva jeg gjør ut av det, hvordan jeg møter det som møter meg; det er meningen med livet i dette sekundet, minuttet, timen, dagen, denne uken, for meg.

2 kommentarer

Filed under Filosofi

2 responses to “Meningen med livet III

  1. Hei.Elsker måten du skriver på. SElv om det ikke er så mye ble jeg inspirert med en gang til artikklen min om hva jeg kan skrive. Om livet. Vennkalp lykke sorgen alt. You just made my day 😉

    • Kari Anna Sandvik

      Takk og tusen takk! Veldig godt å få høre at man skriver slik at andre får noe ut av det! Norsklæreren min på gymnaset sa at alltid at jeg skrev godt, men kort… he he. Det var frustrerende den gang, men nå godtar jeg det for meg selv 🙂 Takk igjen, jeg vil komme innom bloggen din også og velkommen tilbake til meg!

Legg igjen en kommentar

