Sommerglede eller fortvilelse?

Ferien var rett rundt hjørnet. Jeg følte jeg hadde fortjent den. Gledet meg til å ha fri når det så ut til å bli godvær til og med.

Fri fra hva? Fri til hva?

Det tikket inn en tekstmelding: ”Jeg må snakke med deg.Har fått sparken.Vet ikke hva j skal gjøre?Hvordan skal j få penger til d som sønnen min og j trenger i sommer?Selvtilliten min r på bånn.Kan du ringe meg?”

Jeg hadde ikke pakket ferdig. Vi hadde langt å kjøre. Jeg svarte når jeg satt i bilen. Jeg var passasjer; sender ikke tekstmelding når jeg kjører… ”Ringer deg siden!”

 Et annet telefonnummer ringte: ”Jeg gleder meg til dere kommer, men jeg er så fortvilet! Det står ikke så bra til med meg nå. Du vet; jeg har holdt meg i mange år, men nå er jeg så fortvilet. Jeg tok to glass i går og nå er helvete løs. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Jeg skal klare det. Jeg skal klare det. Nå kommer dere; det blir fint, men jeg tror… det er så vanskelig for meg. Hvorfor må dette hende meg? To glass; så godt i øyeblikket, men det blir et helvete. Jeg vet det..”

Den tredje telefonhenvendelsen tok jeg initiativ til selv. Det var for lenge siden sist; ja ikke mer enn halvannen uke, men det kan føles lenge for den som venter: ”Hei! Hvordan har du det?” ”Jo da.. og du; har du begynt ferien?” ”Ja, vi har akkurat satt oss i bilen. Det er meldt fint vær, så det blir nok en fin tur.” ”M m…” ”Tenker du at det går bra når du skal på familietreffet?” ”… ja… nei, det er vanskelig å si… Du vet, jeg føler at alle de andre er så fine. Alle har så fine jobber, hus, utdannelse. Jeg har egentlig ikke lyst å reise dit, og så måtte jeg jo kjøpe meg ei ny jakke og et par nye sko. Hadde ikke noe som var stilig nok til de folka der. Så ikke på beløpet; trakk bare kortet, hadde vel egentlig ikke råd til det. For å si det sånn; banken eier mer av det jeg har enn jeg gjør sjøl…”

Enda var det et par telefoner til jeg skulle tatt. Jeg fikk gjøre det i morgen.

Om natten kom marerittet: Jeg drømte om mennesker som stod i gjørme; som ikke kom seg opp, og som jeg ikke klarte å hjelpe samme hvor mye jeg prøvde. Jeg ropte, jeg sprang etter hjelp, men ingen ville være med meg. Selv hadde jeg liksom ingen krefter. Sakte, men sikkert så jeg de fortvilte menneskene forsvant i gjørma. Og til slutt; svopp! Så var de slukt, borte. Hjertet mitt hamret og dunket hardt. Jeg bråvåknet av at jeg satte meg opp for å trekke pusten.

Slik er det, tenkte jeg. Slik er det; slik føles det kanskje for de som har så tunge ting å streve med. De kaver rundt i gjørma, kaver og kaver, mens de graves mer og mer ned i sitt vanskelige liv. Tilslutt forsvinner de; enten inn i seg selv eller bort fra oss andre. Vi orker ikke se på, høre på, hjelpe de. Vi gir opp, de gir opp.

Ja, det finnes sommerglede, men det finnes også mye fortvilelse, dessverre. Livet er vanskelig for mange, men ekstra vanskelig for noen. Kontrasten er stor fra alle gledesmeldinger på Facebook og andre steder om sommersol, ferieturer, festivaler, øl på brygga til arbeidsledighet, alkoholavhengighet og fattiglusfølelse.

Jeg innrømmer at jeg har mest lyst til å lukke øynene, nyte mitt eget liv, la de andre som har problemer seile sin egen sjø, men vi kan ikke gi opp hverandre: ”Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg!” (Gmlt ordtak) Det er tungt å gå ved siden av en som bærer tunge byrder, men det er enda tyngre å være den som bærer.

”Som din dag er, skal din styrke være.” Det er ikke en hån, det er et gudsløfte. For den som håper det stemmer kan det være et viktig håp, en livbøye liksom ens neste som orker å gå med i tunge stunder kan være det.

Legg igjen en kommentar

Filed under Filosofi

Legg igjen en kommentar

