ALENE

Morgon


Stundom

er det godt å vera

åleine med orda,

stå opp i grålysing

stiga over dørstokk

trø naken i nysnø

og vera den fyrste

på jorda.

(Signe Seim)

Alene oppleves ofte som et negativt ladet ord, men mange ganger er det et godt ord, det oppleves som en god situasjon å være alene. Som da dette headingbildet på min blogg ble tatt. Jeg reiste alene (se siden min REISER) til Nicaragua. Det var en selvvalgt alenetur, nydt i store og lange drag; jeg nyter enda å tenke på opplevelsen og nå er det snart 2 år siden.

Når man er alene kan sanseinntrykkene komme til med full styrke.

Jeg liker å kjenne at jeg har et sanseapparat og at jeg har emosjoner. Da kjenner jeg at jeg lever,  at jeg opplever, at det er mye som skjer rundt meg som jeg kan observere, betrakte og fundere på.

Når man er alene kan man «gjemme seg» litt, eller være ekstra synlig, alt ettersom hvilket behov man har der og da, eller hvilken setting man er i. I en togkupè eller på en flyplass kan man sånn helt drukne når man er alene, og det kan føles godt. Da er det lettere å være en observatør, en betrakter. Mens når man kommer inn på et pensjonat eller et annet sted man må henvende seg direkte, blir man veldig synlig fordi man har ingen å bli delt oppmerksomhet med. For de av oss som liker en positiv eksponering føles det godt å være den eneste som blir snakket til i «reisefølge».

Begge disse ovennevnte opplevelsene sitter jeg igjen med etter aleneturen til Nicaragua. Mange er opptatt av at en reise må deles med reisefølge når man kommer hjem, og at man ha noen å glede seg sammen med. Selv skrev jeg reisebrev og sendte med epost mens jeg var avgårde. Jeg fikk mange gode eposter tilbake, og mine egne gleder over turen og opplevelsene har jeg gjemt i hjertet mitt og i bildene mine som jeg kan ta fram og se på. Og nå deler jeg jo faktisk dette med deg som leser her på bloggen min!

Alene kan være noe som gir energi, fordi det gir rom for påfyll til sjel og sinn.

Legg igjen en kommentar

Filed under Filosofi

Legg igjen en kommentar

