Meningen med livet II

Jeg synes det er slitsomt å føle på at hver dag må, bør, skal være produktiv.

Det er ingen som pålegger meg dette, bare jeg selv…  Så har jeg valgets kval; hva er best at jeg gjør først? Hvem trenger noe av meg i dag? Hva er mine plikter i dag? Hva bygger meg mest opp? Altså; som om alt – hele meningen med livet – er at det som skjer må, bør, skal være produktivt på en eller annen måte, for en eller annen til en hver tid…

Så prøver jeg å løsrive meg fra den (bundne) tankegangen; enten ved å sette opp en prioritering – det vil si en rekkefølge på hva som må, bør skal gjøres – eller stryke over det hele og sette pliktgiret mitt i fri. For HVA ER MENINGEN MED LIVET?

Jo; jeg mener det er å gjøre noe godt for andre og bygge meg selv opp, men det er også meningen med livet å gjøre akkurat det jeg gjør nå: fundere, filosofere, få pulsen i et langsommere tempo, meditere (se http://www.sotozen.no/zazen-zenmeditasjon.lasso?m=zazen).

Dråper på mose

Meningen med livet er å leve!

Og et dikt av Terje Stigen kan være godt å leve med:

 

Takk og pris

for stjernestundene

i våre liv.

De kosteligste galskaper,  

de visjonære øyeblikk

av dikt og drøm.

Uten dem

var vi for lite å regne,

og våre dager

på jorden

en vandring i sand.

Legg igjen en kommentar

Filed under Filosofi

Legg igjen en kommentar

