Jeg; et polyfont menneske?

Jeg har aldri klart å bare holde på med èn ting om gangen; ikke bare èn hobby, ikke bare èn type venner, ikke bare ett sted å bo, ikke bare èn jobb, ikke bare èn slags idrett, ikke bare èn utdannelse, osv.

Selv ikke nå når jeg har lagd meg en blogg klarer jeg å holde meg til bare ett tema (som anbefales for at det skal bli interessant for leserne!), jeg liksom ha variasjon i hva jeg skriver om, hva jeg linker til og hvem jeg henvender meg til. Sånn er jeg, og slik får det være.

 

Jeg fant et ny betegnelse å bruke på meg selv da jeg syklet hjem fra jobb i dag:

Jeg er nok et polyfont menneske. I min fremmedordbok (fra 1978!) står det om polyfon: ”mangestemmig, flerstemmig; hvor flere stemmer er melodiførende og selvstendige, ikke bare ledsagende (motsatt homofon).”

 

Riktignok er det snakk om musikk, men jeg er jo også et musisk menneske.

Og når jeg tenker på det begrepet går assosiasjonene videre til Jon-Roar Bjørkvold (professor i musikk) som har skrevet om at vi er alle musiske mennesker i boka; Det musiske menneske (Freidig Forlag AS), og han uttrykker det også selv på sine fantastiske seminarer:

”Barn synger ikke for å treffe tersen, men for å treffe livet.
Barn lærer for å mestre sine liv.
Barn lærer ikke stykkevis og timeplandelt, men helt.”

 

Bjørkvold sier også at:

”Rytmer i kropp, pust, stemme, følelse, undring og tanke er ett og det samme.”

Jon-Roar Bjørkvold

http://www.freidig.no/mer_musiske.html

Les boka, gå på et seminar med ham og bli fascinert, bergtatt, grepet og for alltid berørt!

Legg igjen en kommentar

Filed under Filosofi

Legg igjen en kommentar

