Meningen med livet..

Er det en mening at alt skal ha en mening?

Når noen får høre at det vonde som skjer dem sikkert har en mening, kan det for den som er rammet føles som det motsatte av støtte. Den som opplever det vonde kan nettopp oppleve det som meningsløst.

Jeg har lyst å følge opp Isachsens tanker som jeg refererte fra under ‘Ta livet for gitt?’ Isachsen setter det meningsløse inn i en annen tanke:

«Når jeg ikke finner noen mening i smerten og i det vonde, så går jeg dypere og spør etter betydningen av det som skjer. Jeg kan ikke finne en mening med alt, men jeg kan selv bestemme hvilken betydning det som skjer skal ha, også det meningsløse.

Om noe som skjer er aldeles meningsløst, så er det ikke samtidig betydningsløst.»

(B&H nr 3 2009)

8 kommentarer

Filed under Filosofi

8 responses to “Meningen med livet..

  1. Kate

    Dette synes jeg var spesielt bra skrevet. jeg ser at du har litt av en fagutdannelse, så jeg bør kanskje ikke prøve å si noe veldig lurt 😉
    Jeg tenkte bare å si at jeg har brukt mye tid på å tenke på meningen med livet, skjebne og alt dette. Har opplevd at ting kan virke totalt meningsløst, for å siden se at det faktisk var en mening og hadde en betydning for meg. Til tross for dyrkjøpt erfaring osv osv. Kommer innom å titter flere ganger jeg.. 🙂 Ha en flott uke 🙂
    Mvh Kate

    • kariannasandvik

      Først: Tusen takk 🙂
      Nummer to: Faglighet er bare nyttig hvis det kan brukes til å hjelpe andre, hvis den som ”eier” fagligheten kan bruke det slik at andre har nytte av den.
      Nummer tre: Jeg har også opplevd at den tøffeste erfaringen var den jeg hadde mest nytte av i etterkant… og kanskje spesielt hadde andre nytte av at jeg gjorde meg en dyrekjøpt erfaring?

      Velkommen tilbake på min side 😉
      Kari Anna

  2. Kanskje livet i seg selv er meningsløst, og at det er den enkeltes oppgave å gjøre noe som er meningsfult og dermed gir livet mening?
    Det er nå bare min mening…

    • kariannasandvik

      Godt sagt igjen 🙂

      Ja, jeg er også for det meste (?) enig; i hvert fall at hver av oss har en oppgave å gjøre noe meningsfullt slik at livet får mening.

      Da mener jeg både for oss selv, men kanskje ikke minst for andre! Det gamle ordtaket om at «Den største gleden du kan ha det er å gjøre andre gla’!» fortsatt gjelder.

      Gode sommerdager ønskes deg 🙂

      KA

  3. Takker for det, og det!
    På et personlig plan er jeg enig med deg, det ligger noe gledelig ved å glede andre. Vi herved anbefaler flere å prøve det. På den andre siden, når vi (eller hvem det måtte være) postulerer med at: Den største gleden er å glede andre, så lurer jeg meg på hvordan eller om i det hele tatt dette lar seg måle? Glede er i vel første rekke en subjektiv følelse. Og dersom den største gleden jeg kan ha er å studere frimerkesamlingen min, alene, er den da, gleden altså, av mindre verdi eller betydning?
    Er opplevelse av glede bare genuin når den oppstår som et resultat av at andre blir glade?
    Nok filosofering, vil noen spise en is med meg?
    Så kan vi være glade, is-ammen.

    • kariannasandvik

      Filosofering (sammen) er kjempespennende!
      Humor (som f.eks. din ‘is-sammen’ kommentar) er stor glede for meg («,) Hi hi..
      ooog jeg ser absolutt poenget med å måle/ikke måle noe, men alt i sin sammenheng. Som jeg forøvrig også regner med at du også tenker?

      Da jeg skrev det gamle ordtaket om ‘Den største gleden’ osv. tenkte jeg på at i dagens medialiv (som jeg også befinner meg i i og med blogging, tvitring, facebooking, etc.) er det mye fokus på meg selv, meg selv og atter meg selv.

      Jeg tenker på hvorfor jeg er opptatt av å gjøre ting for andre, tenke på andre (noen spesielle som vi føler ekstra omtanke for har vel mange av oss?), ringe til andre, og og og… enda så slitsomt det kan være, vanskelig det kan være og søvnløs man kan bli?

      DA kom jeg på det gamle, og etter min mening svært så enkle ordtaket. Jeg orker å gjøre det jeg til tider synes er slitsomt, tungt, gir meg mareritt til tider også, men det gir meg også glede og en opplevelse av livsmening…

      Meeen; det er heldigvis mange ting som gir livsmening, selvom jeg har hatt svært så mørke tider inni meg også. Jeg opplever selv at jeg er født med et lyst sinn, men det betyr ikke at alt er greit. Kanskje er det sånn at vi som stort sett har det ganske greit med oss selv er i verden for å støtte andre som sliter hardere?

      Som du skjønner er jeg ganske så opptatt av diakoni; være til hjelp for andre. Har veldig utbytte av å få andres tankeinnspill 🙂

      Når det gjelder is: minst ett inntak om dagen når det er sommersesong!

  4. Diakoni og økumenikk…viktig og spennende.
    is-am(m)en 🙂 to-du-an?

    • Kari Anna Sandvik

      Jeg søkte på ‘økumenikk’ http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98kumenikk for å se om det er andre forståelser for begrepet enn det jeg kjenner til, men ikke i følge den lenken. Hvorfor tenker du det er viktig og spennende? Noe annet: Hva tenker du om dette å skape seg et godt indre liv (?), via meditasjon for eksempel, men bli uroet av at andre har det vondt? Kan man få «servert» andres «vondter» uten å bli urolig, uten å få dårlig samvittighet for at man selv synes man klarer å skape – legge til rette for – et godt liv for seg selv?

Legg igjen en kommentar

