Ta livet for gitt?

Jeg har veldig sans for hvordan Karsten Isachsen får til å skrive om dype ting på en utrolig klar og forståelig måte. I siste nr av B&H (nr 3 2009) skriver han blant annet dette:

«Det er forskjell på å ta livet for gitt og å ta livet for gitt.

paradis?

Noen tar livet for gitt, de ser på det som en selvfølge. De tar da ikke bare livet, men alt som en selvfølge, og lever med følgende grunnholdning: Det skulle da bare mangle!

Hvis jeg derimot ser på livet som noe som er gitt meg, skjenket meg, som en gave, da har jeg ikke lenger krav på min eksistens, men ser på hver dag  som en overraskende og gledelig mulighet.»

Legg igjen en kommentar

Filed under Filosofi

Legg igjen en kommentar

